Over NSK


Het Nederlands Studenten Kamerkoor (NSK) is een projectkoor bestaande uit ongeveer 36 deelnemers dat ieder najaar opnieuw wordt samengesteld uit de meest talentvolle amateurzangers uit de Nederlandse studentenwereld. In een intensieve repetitieperiode van een inzeepdag, drie weekenden en een week werken zij samen aan een ambitieus programma waarmee ze op tournee gaan door heel Nederland.

Het NSK biedt studenten dé gelegenheid kennis te maken met een uitdagend, modern-klassiek kamerkoorrepertoire. Elk jaar wordt er een professioneel programma uitgevoerd, waardoor meedoen aan het NSK voor velen een ontzettend leerzame, maar ook leuke ervaring is om nooit te vergeten! Dit is voor studenten een unieke kans om bijzonder repertoire uit te voeren waar de meeste studentenkoren niet aan toekomen. Ieder jaar komen er enkele componisten langs om hun stuk toe te lichten en met het koor te repeteren, een bijzondere ervaring! Sinds 2010 is er continu een zangcoach aanwezig om de zangers individuele en groepslessen te geven.
Let op! Het NSK is zeer goed te combineren met je eigen koor of orkest omdat het voornamelijk in de weekenden plaatsvindt en het hele project in totaal nog geen twee maanden in beslag neemt.

Geschiedenis


In 1966 is (na eerdere afleveringen) de Stichting Pan opgericht: Landelijk Orgaan van Studenten Muziekverenigingen.
Elk jaar organiseerde PAN in een studentenstad een interuniversitair muziekfestival. Dat bevatte altijd de onderdelen orgel en piano, en om het jaar Studenten koor- en orkesten of kamermuziek. Dit werd aangeduid met Groot- of Klein PAN.

Om de publiciteit in alle studentensteden te verzorgen was er in elke studentenstad een PAN-vertegenwoordiger. Binnen de stichting vervulden zij de functie van de Stichtingsraad, die begroting en afrekening van het bestuur moest goedkeuren, het zittende bestuur dechargeren en het nieuwe bestuur benoemen. Dit nieuwe bestuur was dan belast met de organisatie van het volgende PAN festival. De Stichtingsraadsvergadering was in september, in de raadzaal van het stadhuis in Gouda (“Hart van Holland”), waar de stichting ook statutair gevestigd was. Ik was ‘PAN-vertegenwoordiger Leiden’ van 1973 tot 1977.

De eerste jaren was PAN een concours met jury en prijzen. Maar sinds PAN Delft 1973 (groot PAN) is het een festival geworden: de aangemelde musici werken 2 of 3 dagen, begeleid door de juryleden, aan zelfgekozen werk, met een accent op artistieke interpretatie en – indien van toepassing – samenspel. Het festival werd afgesloten met een uitvoering. Alleen orgel bleef een concours, en de Koor-en-Orkestendag bleef enkel een presentatie, en had nog een hoog concoursgehalte.

In elk geval sinds dat jaar werd er ook elk jaar, aan het eind van het academiejaar, een werkweekend gehouden; gedeeltelijk om PAN te evalueren en het nieuwe bestuur de nieuwe plannen te laten presenteren, maar steeds meer ook als werkweekend voor de besturen van Studentenmuziekgezel­schappen. Hier werden onderwerpen besproken als rechtsverhouding met de dirigent, verzekeringen, verhouding met de Universiteit of Hoge School, financiën, e.d.

Het bestuur van PAN Wageningen 1974 (klein PAN) had al nieuwigheid een ad-hoc koor geprogram­meerd: de deelnemers studeerden in 3 dagen een koorwerk in en voerden dat uit op het slotconcert op zaterdagavond. Voor het koorwerk was een compositieopdracht gegeven aan David Porcelijn, en dat werd Sound Poem in Shikara tala. Het werd ingestudeerd door Peter Jense, één van de vaste presentatoren van (toen nog) Hilversum 4. (hier vind je de radio-4-uitzending, waarin veel aandacht is  voor dit koorwerk, waaronder een toelichting van Porcelijn zelf).
Dit nieuwe onderdeel werd enthousiast ontvangen.

Bij de evaluatie van PAN Wageningen, cq het werkweekend, gehouden in Drienelo (de campus van de TH-Enschede), ik meen op 11 juni 1974, Was Guus Ranke aanwezig, oud-PAN-praeses Delft (1973) met het voorstel van Cees Rotteveel, om in navolging van NSO en NSKO ook een Studenten Kamerkoor op te richten.

Cees Rotteveel was dirigent geweest bij Audite Nova in Nijmegen, en pas dirigent geworden van Krashna Musica in Delft. Niet veel later is hij benoemd tot Cantor van de TH Delft, en heeft hij daar het “Musich Centrum” opgericht.
Dit idee werd met enthousiasme onthaald en bij de vraag wie wilden helpen bij de realisatie stak ik mijn vinger op, net als Joep Walter, PAN-vertegenwoordiger Delft.

Omdat Guus en Joep in Delft woonden en ik in Leiden heb ik vrijwel niets gedaan (StudentenOV kaart bestond nog niet), en hebben Guus en Joep, later aangevuld met Joop van Gemert, de concrete organisatie ter hand genomen.
Alle repetities was ik wel bij, en omdat ik niet mee zong was ik ook altijd beschikbaar voor het doen van boodschappen, ed. Een repetitieweek was er nog niet. De repetities werden gehouden in de sociëteit van Vergiel, de RK-studentenvereniging in Delft. De eerste repetities waren in november 1974 en de concerttournee was in 1975, met een uitvoering op het PAN-festival 1975 in Nijmegen.

Omdat dit initiatief duidelijk was genomen binnen PAN werden het eerste jaar de namen Nederlands Studenten Kamer Koor (NSKK) en Pan-vocaal ensemble door elkaar gebruikt. Na het eerste jaar is besloten om de tweede naam te laten vallen, met name omdat het PAN-bestuur geen enkele bemoeienis had met het NSKK, en andersom. Wel is nog vele jaren een uitvoering gegeven tijdens het PAN-festival.

Leiden, 26 februari 2024,

Ton Boon.


De laatste jaren bestaat het programma voornamelijk uit modern-klassieke muziek. Op het programma staan bekende en minder bekende uitdagende werken, waar minstens één werk van een Nederlandse componist bij zit. De opdrachtcompositie is inmiddels tot traditie verworden, en deze componisten komen langs op repetities om adviezen te geven en toelichting te geven op hun werk.

Na Cees Rotteveel hebben de volgende dirigenten voor het NSK gestaan: Daniel Reuss, Huub Kerstens, Hans Leenders, Fokko Oldenhuis, Maria van Nieukerken en Kurt Bikkembergs. Van 2019 tot 2023 stond Béni Csillag als artistiek leider voor het NSK en nu sinds 2024 is het de beurt aan Lodewijk van der Ree.

Back To Top