Programma 2020-2021

Doodnormaal

Algemeen

Doodnormaal zal een andere vorm hebben dan gebruikelijk is voor de concerten van het NSK: de herdenking die centraal staat in het requiem van Duruflé zal worden doorvlochten en benadrukt met elektronische elementen. In het arrangement van Dimitri Geelhoed zal een vernieuwende mix van oude muziek, modern-klassieke muziek en elektronische muziek ontstaan. De stukken vormen samen een muzikale reis van de middeleeuwen tot het heden, van zeer uiteenlopende stijlen en componisten. Als leidraad geldt de thematiek: alle stukken reflecteren op hun eigen manier op de wijze waarop de dood het leven vormgeeft en er onlosmakelijk mee verbonden is.

De stukken

Maurice Duruflé / arr. Dimitri Geelhoed – Requiem

Duruflé gebruikte oude melodieën uit de Gregoriaanse muziekcultuur en plaatste ze in de harmonische wereld van midden 20e eeuw in Frankrijk. Wij zullen op onze beurt sommige delen vervangen door andere stukken en in plaats van begeleiding door orgel zal het koor nu door elektronica ondersteund worden.

O Tod, wie bitter bist du – Max Reger

‘O Tod, wie bitter bist du’ (1912) is het derde motet van een reeks die Reger tussen 1909 en 1912 schreef. Het stuk bestaat uit twee strofen. In de eerste strofe wordt de bitterheid van de dood benadrukt die ook bij hen die nog volop in het leven staan, aanwezig is. In de tweede strofe wordt de vrede van de dood benadrukt voor hen die aan het einde van hun leven zijn.

Krzysztof Penderecki – Agnus Dei, Polskie Requiem

Krzysztof Penderecki schreef tijdens de rumoerige laatste jaren van de Koude Oorlog in Polen in drie jaar zijn beroemde Poolse Requiem. Het werk volgt de gebruikelijke indeling van een requiem maar kan ook in afzonderlijke delen worden uitgevoerd. Het Angus Dei (1981) zou in één nacht geschreven zijn ter nagedachtenis van de overleden kardinaal Wyszyński.

Opdrachtcompositie – Dimitri Geelhoed

In Dimitri’s compositie zal hij de dood benaderen als mysterie en deze zelf een stem laten krijgen in de vorm van instrumentjes die de zangers bespelen. Elektronica zal zo een plek krijgen binnen het programma in de vorm van een zwerm instrumentjes bespeeld door het koor, en in de partijen die Dimitri zelf over het geluidssysteem uitvoert.

György Ligeti – Lux Aeterna

Het stuk Lux Aeterna (1966) van de Hongaarse componist György Ligeti is geschreven voor zestien verschillende koorpartijen die niet per stuk staan uitgeschreven (?). De Latijnse tekst is overgenomen van het gelijknamige deel uit een klassiek katholiek requiem.

Walk down that lonesome road – James Taylor

Back To Top