Overwoekerd

Benieuwd naar wat NSK 2026 voor jou in petto heeft?

 

Het project

In de verte tussen betonnen vlaktes die langzaam beginnen te scheuren kun je iets horen. Iets ouds, iets levends. Iets dat we als mens ooit begrepen, maar nu langzaam lijken te vergeten. Terwijl we ons alsmaar verder ontwikkelen, verliezen we steeds meer uit het oog hoe de natuur ons gevormd heeft. Maar de natuur is niet verdwenen, ze is teruggetrokken, schuilt tussen de voegen van het beton in de stad, in de hoeken van ons kunstmatig gevormde leven, in ons lichaam dat nog altijd zijn oorsprong voelt. We produceren, cultiveren en genereren sneller dan ooit en sneller dan we gevoelsmatig kunnen bijhouden. De wereld is steeds meer verbonden via de technologie, maar als mens raken we verder van elkaar verwijderd. Daarbij verliezen wij de verbinding met de natuur. 

Overwoekerd is een muzikale zoektocht naar de veranderende verhoudingen tussen mens en natuur. Hoe verhouden wij ons tot iets waar we ooit mee verbonden waren, maar steeds vaker onderdrukken? Met het muzikale drieluik wat het NSK in dit concert presenteert onderzoekt het Nederlands Studenten Kamerkoor hoe klank en stem vorm kunnen geven aan de natuur, de mens en de verbinding tussen beiden. Het programma vol moderne muziek geeft een gelaagd repertoire vol contrasten: kwetsbaarheid en kracht, dreiging en troost, verstilling en uitbarsting. De natuur en mens klinken door elkaar heen als echo’s in deze veranderlijke wereld.

Onder leiding van dirigent Lodewijk van der Ree, ondersteund door repetitor Catelijn van Berkel, regisseur Mirte Bulsink, zangcoach Nathan Tax en opdracht componist Eva Beunk brengt het NSK klank en beweging samen tot een meeslepende ervaring. Het koor zingt samen met hoornist Noor Huls, die zowel solistisch als in samenspel met het koor een belangrijke rol speelt. In tien steden in Nederland wordt het publiek geleidelijk aan overwoekerd door klank en sfeer. 

Het programma

I

Benjamin Britten – Prologue voor hoorn

Pelle Gudmundsen-Holmgreen – I skovene

Veljo Tormis – Kaks laulu Ernst Enno sõnadele

Missy Mazzoli – Vesper Sparrow

II

Eva Beunk – Opdrachtcompositie koor en hoorn

Ted Hearne – Privilege

Intermezzo voor Hoorn

III

Paul Simon (arr.) – Bridge over Troubled Water

Evelin Seppar – Seesama meri

Alexander Voormolen – Wanderers Nachtlied

Herbert Howells – Take him, earth, for cherishing

Benjamin Britten – Epilogue voor hoorn

Lodewijk van der Ree over het programma

Het concert begint in de natuur. Britten opent met een hoornproloog over de boventoonreeks, de tonen die in alle natuurlijke klanken aanwezig zijn. Gudmundsen-Holmgreen creëert met vogelzang en volksliedjes een idylle van een bos. Tormis verbindt mens met natuur via oude rituelen en vogelklanken. We volgen trekvogels naar een onzeker nieuw thuis. Mazzoli’s Vesper Sparrow laat mens en natuur één laatste keer samenvloeien, maar ontspoort daarna…

Blok twee schetst de mens. Beunk onderzoekt interactie tussen zangers en massa versus individu in een nieuw werk voor koor en hoorn. Hearne’s Privilege bevraagt bevoorrechting en ongelijkheid via vijf liederen, met teksten van Moyers, Simon en een Xhosa anti-apartheidslied.

Het derde blok in ons concert brengt de mens en natuur weer samen. Dit begint met een arrangement van Paul Simons Bridge over Troubled Water, dat samen met de hoornsolo de brug vormt tussen het tweede en derde deel. Met elementen van troost en verbinding sluit dit lied naadloos aan op het derde blok en raakt het aan belangrijke thema’s van het opvolgende stuk van Seppar. Seppar zet Kaplinski’s gedicht over zee en bloed op muziek. Howells herinnert aan onze terugkeer naar de aarde, met Voormolens Wanderers Nachtlied als tussenstuk. Met Britten’s hoornsolo is de cirkel rond. Collier sluit af met World, o world, een ode en afscheid aan zijn thuis en de wereld.

Back To Top