Emotioneel Abstract
NSK 2017
Muziek, abstractie en emotie: ontdek kunst als nooit tevoren!
“Nieuwe muziek wordt vaak als iets abstracts ervaren, maar kan de luisteraar wel degelijk raken, zolang ze maar vol overgave wordt uitgevoerd. Emotie werkt als sleutel tot begrip van het abstracte.” – Kurt Bikkembergs, dirigent NSK
Het Nederlands Studenten Kamerkoor zingt in februari en maart 2017 het programma ‘Emotioneel Abstract’. ‘Emotioneel Abstract’ varieert van abstracte klankwolken tot ontroerende, grappige of beklemmende muziek. De muziek is verbonden met kunst: gedichten, beelden en schilders vormen de inspiratie voor de componisten. Het NSK zet noten van het papier om in hoorbare, zichtbare en voelbare muziek.
Foto’s van het project
Over het programma
Muziek is nauw verbonden met emotie. Abstractie lijkt eerder in andere kunstdisciplines te zien. Wat betekent abstractie voor het ervaren van emoties? Nu onze communicatie steeds meer via een plat scherm verloopt, is deze vraag relevanter dan ooit.
‘Emotioneel Abstract’ probeert abstractie en emotie te verenigen. Zo liet de jonge Vlaamse componist Sebastiaan Van Steenberge zich inspireren door een beeld in de kathedraal van Antwerpen en liet Säde Rissanen zich inspireren door het nonsensgedicht Jabberwocky van Lewis Carroll. Joost Kleppe schreef speciaal voor het NSK Donde habite el olvido, ‘Waar de vergetelheid woont’. Verder staan er werken op het programma van o.a. Daan Manneke, David Porcelijn en György Ligeti. Naast Donde habite el olvido staat er nog een wereldpremière op het programma: een werk voor cello van René Samson, ten gehore gebracht door celliste Emma Kroon! Wilt u meer te weten komen, lees dan het programmaboekje van ‘Emotioneel Abstract’!
De concerttournee ‘Emotioneel Abstract’ in februari en maart 2017 vier langs prachtige concertlocaties in negen studentensteden in heel Nederland.
Programma
- Folke Rabe (1935) – Rondes
- Daan Manneke (1939) – Madrigaal
- Frans Geysen (1936) – doe
- Säde Rissanen (1965) – Jabberwocky
- György Ligeti (1923-2006) – Lux Aeterna
- Lasse Enersen (1978) – Agua Nocturna
- David Porcelijn (1947) – In shikara tala
- Karel Goeyvaerts (1923-1993) – Mon doux pilote s’endort aussi
- Sebastiaan van Steenberge (1974) – O Crux Splendidior
- Harold Lenslink (1952) – Popovia
- Arr. John Damsma (1944) – The Typewriter
- Joost Kleppe (1963) – Donde habite el olvido
- René Samson (1948) – Twee stukken voor cello solo