Artistiek team 2026
Project 2026 - Overwoekerd
Lodewijk van der Ree
Dirigent
Voor het derde jaar op rij zal het NSK gedirigeerd worden door Lodewijk van der Ree. Na twee bijzonder succesvolle jaren, waaronder een fantastisch jubileumproject, zijn we zeer verheugd deze samenwerking voort te zetten. Lodewijk stelt met hulp van de repetitor het repertoire van het koor samen. Tijdens repetities ondersteunt hij het koor in het zich eigen maken van de muziek en brengt hij zijn muzikale visie over. Als artistiek leider van het project zorgt hij er in samenspraak met het AT voor dat eenieders artistieke visie samenkomt tot één coherent, overtuigend en indrukwekkend geheel. Met zijn uitgebreide ervaring als koorzanger en zijn brede muzikale interesse, is Lodewijk een inspirerend dirigent. Met zijn vriendelijke en duidelijke manier van repeteren en dirigeren weet hij het koor naar een hoger niveau te tillen. We kijken uit naar een prachtige concertreeks waarin de liefde voor de muziek en de muzikale ambitie van Lodewijk en het koor samenkomen.
Catelijn van Berkel
Repetitor
Dit jaar zal de enthousiaste en ambitieuze Catelijn de rol van repetitor voor het tweede jaar op rij vervullen. Tijdens het project zal ze de dirigent ondersteunen tijdens de repetities door bijvoorbeeld mee te denken over de muzikale invulling van het repertoire, of door met kleinere groepen uit het koor te werken om het repetitieproces efficiënter te laten verlopen. Catelijn dirigeert, zingt, coacht en heeft recentelijk haar studie Geneeskunde afgerond. Door haar brede interesse en unieke combinatie van ervaringen vindt zij een vanzelfsprekende aansluiting met de jonge zangers die het NSK naast hun studie of werk doen. Verder is zij de eerste winnaar van de Wonderfeel Wings award, waarmee opvallend opkomend talent een extra duwtje krijgt richting een grootse carrière. Met haar tomeloze energie zal ze zonder twijfel dit jaar weer haar enthousiasme voor de muziek en over het repertoire kunnen overbrengen.
Mirte Bulsink
Regisseur
Mirte Bulsink (1998) zal voor het tweede jaar op rij regisseur van het NSK zijn. Met veel ervaring als zanger in verschillende koren, waaronder het NSK, en als begeleider van koren in hun mise-en-scene, versterkt ze de zeggingskracht van de muziek met artistieke toevoegingen. Met een academische achtergrond in stadsantropologie richt Mirte zich op de relatie tussen mens en ruimte. Momenteel volgt ze een master bij Musician 3.0 aan het Utrechts Conservatorium, waar ze haar artistieke visie verder ontwikkelt en onderzoekt hoe (klassieke) muziek en fysiek-visuele elementen een verhalend geheel kunnen vormen. Via live performances waarin stem, beweging en dramaturgie samenkomen, onderzoekt ze maatschappelijke vraagstukken zoals (post)industrialisering, sociale structuren en de menselijke behoefte aan eenvoud. Met haar unieke visie brengt Mirte nieuwe lagen aan in de muzikale regie, waarin de verbinding met muziek, ruimte en elkaar centraal staat.
Noor Huls
Solist
Voor het NSK project van dit jaar is de solist hoornist Noor Huls. Als jonge, ervaren musicus begeeft Noor zich gemakkelijk in verschillende muzikale werelden. Haar liefde voor muziek komt daarbij voort uit het samenspel en contact met anderen, een interactie die een centrale rol speel in dit project. Tijdens haar bacheloropleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, richtte ze zich op zowel moderne als natuurhoorn. Noor vervolgt nu haar studie op de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen. Verder valt ze regelmatig in bij grote orkesten en liep ze recent stage bij het Residentie Orkest. Als solist in het aankomende project ‘Overwoekerd’ zal ze een sleutelrol vervullen. De hoorn staat symbool voor de natuur met zachte, onheilspellende, warme of juist rauwe klanken. Met haar instrument zal Noor soms de verbinding aan gaan met het koor en soms soleren. Zo geeft zij straks mede klank aan de dynamiek tussen mens en natuur.
Eva Beunk
Opdrachtscomponist
De opdrachtcompositie voor Overwoekerd zal gecomponeerd worden door de jonge sociaal componist en kunstenaar Eva Beunk (1999). Kenmerkend aan haar werk is een sterke maatschappelijke betrokkenheid, ruimtelijke gevoeligheid en een open benadering van muzikale interactie. Eva’s aandacht voor hoe muziek verbinding kent en brengt tussen mensen, publiek en andere factoren sluit goed aan bij het thema van dit project: de natuur, de mens en de verhouding tussen mens en onderling. Met haar nieuwsgierige en onderzoekende houding zal Eva in gesprek gaan met mensen uit verschillende achtergronden over hoe zij gemeenschap ervaren en hoe belangrijk individuele vrijheid voor hen is. Aan de hand daarvan zal zij de muziek componeren en ook zelf de tekst schrijven. Hierbij denkt ze ook actief na over de uitvoeringspraktijk van het stuk : hoe het stuk door het koor zal worden gezongen en hoe de
hoornklank kan worden verweven met de koorzang. Hierin werkt zij nauw samen met de rest van het artistiek team.
Nathan Tax
Zangcoach
Dit jaar zal Nathan Tax de rol van zangcoach op zich nemen. Als bas-bariton en ervaren ensemble zanger is Nathan verbonden aan professionele koren zoals Cappella Amsterdam, het Groot Omroepkoor en kamerkoor PA’dam. Daarnaast is hij actief als solist in opera- en oratoriumproducties, waaronder Carmina Burana en de Johannes Passion. Met een achtergrond in filosofie en klassieke zang, hij studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij de IJslandse tenor Jón Thorsteinsson, combineert hij analytische scherpte met een diepe passie voor stem en klank. Sinds 2019 wordt hij gecoacht door mezzosopraan Wilke te Brummelstroete. Nathan heeft een bijzondere band met het NSK, waar hij in 2013, 2014 en 2015 zelf zong en de basis legde voor zijn professionele zangcarrière. Via het NSK vond hij zijn weg naar het World Youth Choir, waar hij aan deelnam in 2016 en 2023. In 2024 werkte hij met het Bundesjugendorchester onder leiding van Tan Dun en Jörn Andresen als section leader, vocal coach en understudy voor de bassolist in Beethovens 9e symfonie. Als zangcoach richt Nathan zich op het ontdekken en vrijlaten van nieuwe klanken, geïnspireerd door de klassieke bel canto-traditie en de Lichtenberger Methode. Hij gelooft dat muziek pas echt tot bloei komt wanneer zangers hun oordeel loslaten en durven te voelen: “Als dat lukt, gaat de klank open, stroomt de muziek en kan het verhaal vrijuit verteld worden.” Met deze benadering zal Nathan ook dit jaar bijdragen aan de vocale kracht en expressie van het NSK.