Programma 2020
Chants d'Amour
De stukken
- Quant j'ai ouy le tabourin (Trois chansons) - Claude Debussy
- REQUIEM - MAURICE DURUFLÉ / ARR. DIMITRI GEELHOED
- Aspetti d'amore - Mark van Platen
- O TOD, WIE BITTER BIST DU - MAX REGER
- Trois beaux oiseaux du paradis - Maurice Ravel
- AGNUS DEI, POLSKIE REQUIEM - KRZYSZTOF PENDERECK
- Songs of Love and Eternity - Rudolf Escher
- OPDRACHTCOMPOSITIE - DIMITRI GEELHOED
- Ubi caritas - Maurice Duruflé
- LUX AETERNA - GYÖRGY LIGETI
- Épithalame - André Jolivet
- WALK DOWN THAT LONESOME ROAD - JAMES TAYLOR
- Frauenliebe und leben - Robert Schumann (arr. Wijnand van Klaveren)
Quant j'ai ouy le tabourin (Trois chansons)
Claude Debussy
Karel van Orléans werd bekend door de gedichten die hij schreef tijdens zijn 25-jarig gevangenschap in Engeland. Ver weg van zijn geliefde Frankrijk – en de vrouw die daar nog altijd was – verwoordde Karel zijn weemoed in deze drie gedichten. Debussy verklankte de gedichten van de verbannen Karel van Orléans in deze Trois Chansons.
REQUIEM
MAURICE DURUFLÉ / ARR. DIMITRI GEELHOED
Duruflé gebruikte oude melodieën uit de Gregoriaanse muziekcultuur en plaatste ze in de harmonische wereld van midden 20e eeuw in Frankrijk. Wij zullen op onze beurt sommige delen vervangen door andere stukken en in plaats van begeleiding door orgel zal het koor nu door elektronica ondersteund worden.
Aspetti d'amore
Mark van Platen
De veelzijdige componist Mark van Platen zal als opdrachtcomponist van het NSK 2020 een uitdagend werk schrijven voor 8-stemmig koor waarin de liefde centraal staat. Volgens de componist zelf wordt het ‘een prismatisch geheel, waarin de liefde als pijnlijke aangelegenheid, als allerhoogst geluk en vanuit nog tien perspectieven wordt bezongen zonder dat er een standpunt wordt ingenomen. Het moet raadselachtig zijn, zoals het leven zelf’.
O TOD, WIE BITTER BIST DU
MAX REGER
‘O Tod, wie bitter bist du’ (1912) is het derde motet van een reeks die Reger tussen 1909 en 1912 schreef. Het stuk bestaat uit twee strofen. In de eerste strofe wordt de bitterheid van de dood benadrukt die ook bij hen die nog volop in het leven staan, aanwezig is. In de tweede strofe wordt de vrede van de dood benadrukt voor hen die aan het einde van hun leven zijn.
Trois beaux oiseaux du paradis
Maurice Ravel
Ravel, die in de Eerste Wereldoorlog wilde vechten voor Frankrijk, schreef deze liederen in 1914, terwijl hij afwachtte of hij in het leger geplaatst zou worden. Alle drie de liederen (waarvan hij de teksten zelf schreef) gaan over verlies, hoewel ze niet allemaal treurig van aard zijn.
AGNUS DEI, POLSKIE REQUIEM
KRZYSZTOF PENDERECK
Krzysztof Penderecki schreef tijdens de rumoerige laatste jaren van de Koude Oorlog in Polen in drie jaar zijn beroemde Poolse Requiem. Het werk volgt de gebruikelijke indeling van een requiem maar kan ook in afzonderlijke delen worden uitgevoerd. Het Angus Dei (1981) zou in één nacht geschreven zijn ter nagedachtenis van de overleden kardinaal Wyszyński.
Songs of Love and Eternity
Rudolf Escher
Escher componeerde deze muziek op vijf gedichten van de Amerikaanse dichteres Emily Dickinson: haar Songs of Love and Eternity. De teksten komen duidelijk naar voren doordat ze steeds door maar enkele stemmen worden uitgesproken (de andere zangers zingen op klinkers). Door de chromatische complexiteit werden de liederen pas twaalf jaar na ze gecomponeerd waren uitgevoerd.
OPDRACHTCOMPOSITIE
DIMITRI GEELHOED
In Dimitri’s compositie zal hij de dood benaderen als mysterie en deze zelf een stem laten krijgen in de vorm van instrumentjes die de zangers bespelen. Elektronica zal zo een plek krijgen binnen het programma in de vorm van een zwerm instrumentjes bespeeld door het koor, en in de partijen die Dimitri zelf over het geluidssysteem uitvoert.
Ubi caritas
Maurice Duruflé
Ubi caritas is, oorspronkelijk, een Gregoriaanse hymne. In zijn compositie heeft Duruflé dit hymne-achtige karakter behouden – het resultaat is een vloeiend lied, waarin de melodieuze boodschap het hele stuk door duidelijk klinkt.
LUX AETERNA
GYÖRGY LIGETI
Het stuk Lux Aeterna (1966) van de Hongaarse componist György Ligeti is geschreven voor zestien verschillende koorpartijen die niet per stuk staan uitgeschreven. De Latijnse tekst is overgenomen van het gelijknamige deel uit een klassiek katholiek requiem.
Épithalame
André Jolivet
Een ode aan de liefde. André Jolivet schreef Épithalame voor zijn vrouw ter ere van hun twintigjarig huwelijksjubileum. De jaren van samenzijn worden verklankt in dit etherische 12-stemmige werk voor vocaal orkest, waarin de grenzen van de stem worden opgezocht.
WALK DOWN THAT LONESOME ROAD
JAMES TAYLOR
‘Walk down that lonesome road’ (1981) is het slotlied van ‘Dad loves his work’, het tiende album van James Taylor. Het is een atypische afsluiting van een popplaat, met een bijna a-cappella, hymne-achtig setting van een tekst. De tekst gaat over de onvermijdelijke eenzaamheid waar je niet onderuit komt, waar je je niet op kan voorbereiden en waar niemand je zal bijstaan.
Frauenliebe und leben
Robert Schumann (arr. Wijnand van Klaveren)
In de gedichtenverzameling Frauenliebe und -Leben van Adelbert von Chamisso wordt de liefde tussen een man en vrouw beschreven. Vanuit het perspectief van de vrouw maken we de eerste ontmoeting mee, het smachten, de bruiloft, de geboorte van het kind, tot aan de dood van haar man. Schumann zette de gedichten op melodie voor solozang en piano. Arrangeur Wijnand van Klaveren maakt speciaal voor het NSK een bewerking voor vierstemmig koor.