Project 2023-2024
2024 markeert alweer een halve eeuw NSK en dat gaan we vieren met een bijzonder jubileumproject. We verwelkomen dirigent Lodewijk van der Ree om onze zangers tijdens dit jubileum als gastdirigent te leiden. Achter de schermen wordt momenteel hard gewerkt om het een onvergetelijk mooi en feestelijk project te laten worden.
REPETITIES NSK24
Inzeepdag | 02.12.2023 |
Repetitieweekend I | 06.01.2024 – 07.01.2024 |
Repetitieweekend II | 13.01.2024 – 14.01.2024 |
Repetitieweekend III | 20.01.2024 – 21.01.2024 |
Repetitieweek | 26.01.2024 – 02.02.2024 |
CONCERTEN NSK24
Rotterdam | 03.02.2024 |
Groningen | 09.02.2024 |
Enschede | 10.02.2024 |
Wageningen | 11.02.2024 |
Den Haag | 16.02.2024 |
Duitsland (tbd) | 17.02.2024 |
Eindhoven | 18.02.2024 |
Utrecht | 24.02.2024 |
Amsterdam | 25.02.2024 |
PROGRAMMA
Het klassieke Nederlandse koorwerk Dämmerung van Alphons Diepenbrock, op een tekst van Goethe, schildert de kleuren van de schemering met typisch romantisch palet. De wereld maakt zich klaar voor de slaap. Maar wij willen niet slapen, we willen dansen! Het tomeloos energieke Allemande uit Caroline Shaw’s Partita (waar ze in 2013 de Pulitzer Prize voor gewonnen heeft) is het tegenovergestelde van klassieke koorzang, en doorbreekt effectief de rust van Diepenbrock. Als je je remmingen van je af gedanst hebt is het makkelijker je hart te volgen. Verliefdheid, vlinders in je buik, de spanning van een eerste ontmoeting; we zingen Robert Heppener’s Del iubilo del core che esce in voce (‘van de jubel in het hart die klinkt in de stem’). Dit uitbundige, feestelijke koorwerk is één van de hoogtepunten uit de Nederlandse koorliteratuur, en een ideaal stuk om het 50-jarig bestaan van het NSK te vieren.
Maar het wordt al laat. De nacht lijkt een brug naar een andere werkelijkheid. Nico Muhly, ster van de eigentijdse Amerikaanse muziek, heeft drie gedichten uit Albert Giraud’s Pierrot Lunaire vertoond voor zijn Three Moon Songs: licht absurdistische, maanzieke liederen voor koor. De nacht kan eenzaam zijn, wanhoop is moeilijker te relativeren dan op een zonnige zomermiddag. Ingvar Lidholm’s De Profundis is een zetting van Psalm 130 (“Uit de diepte roep ik …”). Muziek voor het donkerste moment in deze nacht. De nacht kan beklemmend zijn, maar ook kalm en troostrijk. De Estse componist Kõrvits heeft een koorwerk geschreven dat ademt met de rust van iemand in de diepste slaap. Tegelijkertijd is het kleurrijk, expressief, en vol beweging. Een droom, of zijn we nog steeds wakker?
Laura Polence schrijft dit jaar een nieuw werk voor het NSK – voor koor en percussie – wat in het programma klinkt in de schemering voorafgaand aan de zonsopgang. Tot slot een stuk van de Indiaas-Amerikaanse componiste Reena Esmail, Tuttarana. Een compositie geïnspireerd door de Hindoestaanse (Noord-Indiase) klassieke muziek, waarin Esmail met ritmische klanken en lettergrepen uit het Hindi een wervelwind van klank opbouwt. Dit stralende en energieke werk kan hier een prachtige muzikale zonsopgang verbeelden.
Tussen al deze veelstemmige koorwerken door “knippen” we af en toe plotseling terug naar de slapende wereld, hier in de vorm van eenstemmige traditionele Estse slaapliedjes. De Estse traditionele liederen (regilaulud), monotoon en repetitief, zijn eeuwenlang mondeling overgedragen, en in de vorige voor het eerst opgetekend. We zingen ze in hun originele vorm, voor elke stemgroep één lied, omhuld door dromerig improvisatorische vibrafoonbegeleiding.
äiutus (Estonian folk lullaby)
Alphons Diepenbrock – Dämmerung (1884)
Caroline Shaw – Partita for 8 voices: Allemande (2012)
hällülaul (Estonian folk lullaby)
Robert Heppener – Del iubilo del core che esce in voce (1974)
hällülaul (Estonian folk lullaby)
Nico Muhly – Three Moon Songs (2015)
hällülaul (Estonian folk lullaby)
Ingvar Lidholm – De Profundis (1983)
Tõnu Kõrvits – Linnuteelaev (2016)
hällülaul (Estonian folk lullaby)
Laura Polence – Nieuw werk voor koor en percussie (2023)
Reena Esmail – Tuttarana (2014)